Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Maria Lyckas - 1 mars 2010 23:59

Vill du må bättre?

 

Den positiva förändringen börjar när den sockerkänslige/sockerberoende väljer att avstå från de födoämnen som utlöser matmissbruket och tvångsätandet. Kom ihåg att sockerkänslighet är ett problem som du har ärvt, det är inte ditt fel! Våra kroppar är så konstruerade att om vi ger dem rätt näringsämnen kommer det biokemiska systemet att placera dessa där de behövs och kroppen kommer att "hela sig själv". Jag vill påstå att om man inte tar tid för sin hälsa tvingas man ta tid för sin sjukdom. Det finns inga snabba genvägar till hälsa. Tillfrisknandet kräver fokus, tid och energi, men i gengäld kommer du att bli fysiskt och psykiskt piggare - och gladare. Att leva är mycket mer än att bara vara vid liv!

 

Är du sockerberoende?
 

UNCOPE - socker
Screeningfrågor för sockermissbruk och sockerberoende
(OBS! Sötsaker kan även bytas ut mot pasta, bröd, läsk, frukt mm.)

1. Har Du, under senaste året någonsin ätit mer sötsaker än du tänkt dig och/eller fortsatt använda sötsaker när du inte tänkt dig det?JANEJ
2. Har Du under senaste året, försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket sötsaker?JA NEJ
3. Har Du, under senaste året känt att Du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?JA NEJ
4. Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när Du äter sötsaker?JA NEJ
5. Har Du, under senaste året någonsin varit helt upptagen av tankar på när Du skall få äta eller köpa sötsaker?JA NEJ
6. Har Du, under senaste året någonsin använt sötsaker för att lindra känslomässigt obehag såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?JA NEJ

Med fyra eller fler positiva svar finns en stor risk att du utvecklat ett missbruk eller beroende

Av Maria Lyckas - 1 mars 2010 23:42

jag märker att jag har gått in för det här med helt andra tankar än tidigare.
har inte samma hets att se resultat på vågen som tidigare utan försöker att lägga tonvikten på att göra förändringar med maten och vanorna i vardagen i stället och det andra kommer, de vet jag.

Naturligvis gör jag allt det här för att det ska bli resultat på vågen, självklart men jag har märkt att det är i vardagen som vanorna kommer som i slutänden är resultatet på mage, lår, dubbelhakor osv....


Nu är det inte längre en jakt på points för att få dom att räcka till godis på kvällen utan jag försöker att hitta alternativ som frukt och fusk smulpaj med frukt, vaniljvisp i stället och kaffe, såklart...

Godis, de får vänta till helgen!

Och i helgen som var så frossade jag som en jäkla sockerknarkare....
Hade sparat alla points för att ha råd att göra det...
Nobless kartong, bilpåse och en mini påse med chips....
Jag lovar att jag hade en sockerbaksmälla som inte va go å tas med dagen efter..
huvve var tungt och kroppen va seg och tänk... att så här var jag varenda dag tidigare.
Inte undra på att jag tyckte livet va över......

Idag är de på helt andra energivågor som jag surfar och jag har energi till att göra annat än att andas och det är härligt!  

Ovido - Quiz & Flashcards