Direktlänk till inlägg 21 oktober 2010

Från aftonbladets viktklubb.

Av Maria Lyckas - 21 oktober 2010 20:57

Chokladglass, bakverk, chips... Det tycks vara fettrik och kaloristinn mat som lockar mest när vi äter för att belöna oss själva eller må lite extra bra.

Men i längden ger en överkonsumtion av våra älsklings-belöningar motsatt effekt. Så vad är bäst att ta till när man bara måste?

dietist Josefine Jonasson säger att allt handlar om i vilken mängd man okynnesäter.

– Det blir lätt att man äter en hel påse micropopcorn för att man tänker att det är nyttigare än chips. Det är det också, men jämfört med ingenting blir det ganska mycket kalorier.

Hon tycker ändå att man ska äta det man är sugen på. Vill du ha choklad – ta en liten bit.

– Om man inte äter det man är sugen på tar man gärna en massa annat och så slutar det ofta med att man ändå tar den där chokladen till sist.

Här tipsar Josefine om tröstmaten som får dig att må bra på riktigt – i både kropp och själ.

Exotisk fruktsallad med en klick kesella

– Frukt tillfredsställer sötsuget samtidigt som det ger vitaminer, mineraler och fibrer. Det är ofta det där plockandet man är ute efter när man är sugen. Skär därför gärna frukten, även om du bara ska ta ett äpple.

Yoghurtdip och grönsaker

– Köp en påse med dipmix. Med yoghurt och grönsaker blir dippandet mycket nyttigare än med chips och dip gjord på gräddfil.

Lite nötter

– Nötter är nyttigt men innehåller mycket kalorier. Ta inte fram en hel påse utan ät 10–12 stycken.

Rostade, saltade sojabönor eller kikärtor

– Ett kalorisnålare alternativ till nötterna. De innehåller en hel del protein och mättar lite, vilket gör att suget minskar även om man inte äter av hunger. De ger också det eftertraktade plockandet.

Salta pinnar eller popcorn

– Nyttigare än chips, absolut. Tänk emellertid på vilken mängd du äter. Att äta en hel påse popcorn är ungefär som att äta tre smörgåsar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Lyckas - 22 oktober 2010 16:42


Gode Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden♥Det här är en jobbig dag då jag känner mej febrig, hungrig och trött.Igår frågade en vän som kört cambridge i 11 da...

Av Maria Lyckas - 21 oktober 2010 21:16

Usch va nära jag var till att fuska idag. Hungern och suget slet i mig men då hade jag med mej min lilla ängel som sa - Nä mamma, du ska inte fuska- Gå hem och käka soppa nu.- SÅklart man lyder en ängel. - Tack, bara för de hänger jag kvar i cambridg...

Av Maria Lyckas - 21 oktober 2010 08:22

Igår kväll gick jag och la mej hungrig men somnade och vaknade idag så glad över att inte ha fallit för några frestelser. Tvättstugan står på schemat och sen är det dags för frukost "äppelgröten" och en god kopp med thé. De blev nog lite mi...

Av Maria Lyckas - 21 oktober 2010 00:00


Det värsta med att vara tjock är vetskapen om att man en gång i tiden varit smal.     ...

Av Maria Lyckas - 20 oktober 2010 23:53


Fem heta tips på att fort gå upp i vikt!  1. Drick massor av Cocacola - minst 1 liter om dagen så att det inte ens går att borsta bort beläggningen på tänderna. 2. Godis i alla varianter...då godis och mys hör ihop så kommer det föra familjen när...

Skapa flashcards